Svatební harmonogram – pečlivě připravený program oceníte vy i svatebčané

Harmonogram svatby je důležitou součástí
Přípravy na svatební den

Svatební přípravy znamenají pro snoubence spoustu zařizování, rozhodování a plánování. Aby týdny či měsíce strávené přípravami vyvrcholily v nezapomenutelný den, který proběhne hladce a který si všichni užijí, je třeba mít dobře sestavený svatební harmonogram. Díky němu budou všichni hosté vědět, kdy je čekají důležité momenty svatebního dne, a ženich s nevěstou se tak nebudou muset v den svatby zabývat organizačními záležitostmi.

Proč je svatební harmonogram důležitý?

Svatební harmonogram je jednoduše program svatebního dne, který svatebčany informuje o tom, jaké události a aktivity je v jaký čas čekají. Dobře promyšlený a pečlivě naplánovaný svatební harmonogram je předpokladem pohodového a naplno prožitého svatebního dne. Jeho smyslem je zajistit, aby:

  • svatební den proběhl hladce,
  • na sebe vše plynule navazovalo a nevznikaly dlouhé pauzy,
  • svatebčané nepřišli o důležité momenty,
  • si ženich s nevěstou užili svůj velký den.

Tvorba svatebního harmonogramu by měla být samozřejmou součástí svatebních příprav, stejně jako zkoušení svatebních šatů, vymýšlení zasedacího pořádku nebo výběr snubních prstýnků.

Harmonogram svatby je důležitou součástí

I přes dokonale promyšlený harmonogram svatebního dne se může stát, že naplánovaný program něco nebo někdo naruší. S přibývajícím počtem hostů roste pravděpodobnost, že se někdo zpozdí, program ale může ovlivnit i počasí a další nepředvídatelné události. Proto je dobré určit někoho (družičku, svatební koordinátorku nebo kohokoliv jiného), kdo bude na dodržování harmonogramu dohlížet a ohlašovat případné změny v programu.

Zásady pro tvorbu svatebního harmonogramu

Každý pár, každý svatební den a tím pádem i každý harmonogram svatby je jedinečný. Ovlivní ho místo a čas konání obřadu, počet hostů, případné přesuny mezi více místy, roční období, životní styl i povaha snoubenců. Přesto existují určitá doporučení pro tvorbu svatebního harmonogramu, kterých je dobré se držet:

  • Než začnete tvořit harmonogram, domluvte si místo a čas konání obřadu a zajistěte si svatební dodavatele (catering, kapelu, fotografa apod.). I od nich totiž získáte informace, které se mohou do harmonogramu promítnout.
  • Buďte realističtí, především co se týká doby trvání jednotlivých aktivit.
  • Do programu zahrňte jen ty aktivity, které si na své svatbě skutečně přejete mít (týká se zejména svatebních tradic, zvyků a her).
  • Snažte se omezit množství společných přesunů – obvykle zaberou příliš času.
  • Harmonogram svatebního dne si za několik dní po jeho vytvoření znovu projděte a případně upravte.

Harmonogram svatebního dne – vzor

Harmonogram na svatbu může mít jakoukoliv podobu, která se snoubencům zamlouvá a která ladí s celkovým pojetím a formátem jejich svatby. Harmonogram tradiční svatby s celodenním programem může vypadat takto:

Vzorový harmonogram svatebního dne


Můžete být ale i kreativnější a strohé názvy jednotlivých událostí můžete například nahradit obrázkem, výstižným heslem nebo doplnit vtipnou hláškou. Takto může vypadat harmonogram odpolední svatby uvolněnějšího charakteru:

Netradiční harmonogram na svatbu s odpoledním obřadem

Jak sdělit harmonogram svatby svatebčanům?

Svatební hosté jistě ocení, když budou předem znát plánovaný průběh svatebního dne. Proto je vhodné předat jim harmonogram svatby společně s pozvánkou na svatbu, a to zejména v případě, že se hosté mají sejít před obřadem na určeném místě a k místu obřadu pak vyrazit společně v koloně.

Svatební harmonogram můžete předat v tištěné podobě a jeho podobu sladit se stylem svatebního oznámení. Variantou je také vytvořit jednoduchou webovou stránku, jejíž součástí mohou být kromě harmonogramu také mapa nebo GPS souřadnice místa konání svatby, možnosti ubytování, seznam svatebních darů, kontakt na organizátory apod. Odkaz na svatební web nezapomeňte uvést na svatební oznámení.

Svatební harmonogram umístěte nejlépe na každý stůl

Nespoléhejte na to, že si harmonogram všichni zapamatují nebo vezmou s sebou, proto v den svatby umístěte svatební harmonogram na viditelné místo – na tabuli / paletu, na dveře, na zeď nebo třeba smotaný do ruličky na stůl před každého hosta.

Kromě svatebního harmonogramu pro svatební hosty je dobré připravit i rozšířený harmonogram svatby s podrobnějšími informacemi pro ty, kteří se podílejí na organizaci svatby. Těmi bývají svědkové, družičky nebo svatební koordinátorka.

Interní harmonogram svatebního dne

Zatímco “veřejný” harmonogram svatby zahrnuje události a aktivity, kterých se mohou svatební hosté aktivně účastnit, úkolem “interního” harmonogramu je zajistit, aby každý věděl, co a kdy má v den svatby zařídit. Zapište do něj nejlépe veškeré podrobnosti – kdo bude mít na starost zdobení aut, kdy přijede vizážistka a kadeřnice, kdo přivítá svatební hosty, kdo svatebčanům rozdá svatební vývazky, kdo a kdy vyzvedne dort, kdo bude střežit snubní prsteny. Snížíte tím pravděpodobnost, že se na něco zapomene.

Pokud přece jen ve svatební den nepůjde vše přesně podle plánu, nezoufejte ani nepanikařte. Podstatné je, aby svatba proběhla v příjemné atmosféře, abyste si svatbu náležitě užili a s radostí na ni po celý život vzpomínali.

Přípravy svatebního harmonogramu a dekorací

FAQ:

Kdy začít plánovat svatbu?

Plánovat svatbu můžete začít hned po zásnubách. Vyhnete se tak stresu a budete mít větší možnosti výběru. Včasné plánování je důležité hlavně v případě, že jste si vybrali oblíbené místo obřadu, žádaný termín nebo velmi vytížené svatební dodavatele.

Počítejte s tím, že plánování svatby zabere několik měsíců. Svatební šaty je vhodné začít vybírat alespoň 4 – 6 měsíců před svatbou, snubní prsteny 2 – 3 měsíce před vaším velkým dnem. Při výběru snubních prstenů by se vám mohly hodit tyto praktické rady.


Jak dlouho trvá svatební obřad?

Civilní svatební obřad trvá zpravidla 15 až 30 minut, církevní obřad bez bohoslužby 30 až 45 minut. Pokud je součástí svatby v kostele i mše svatá, celý obřad trvá přibližně 90 minut.

Po skončení svatebního obřadu obvykle následují ještě gratulace novomanželům. Přijímání gratulací i obřad samotný dokresluje vhodně zvolená hudba. Při výběru hudby se můžete nechat inspirovat tímto seznamem oblíbených svatebních písní.


Co na svatbě nesmí chybět?

Svatba nemůže proběhnout bez oddávajícího, svědků a občanských průkazů. Vše ostatní je jen na nevěstě a ženichovi – záleží na jejich preferencích, životním stylu a v neposlední řadě i finančních možnostech.

Pokud jde o program svatby, samozřejmostí bývá občerstvení, hudba, focení, první společný tanec novomanželů a další svatební zvyky a tradice.

Nebyl nalezen žádný komentář